Digitaalinen markkinointi ja sisällöt
Digitalisaation kehittyessä kaikki tuntuu siirtyvän nettiin. Koska kaikki on netissä, pitää myös yritysten miettiä heidän markkinointiaan uudestaan. Perinteiset mainokset sanomalehdissä tai puhelinluetteloissa ei ole enää fiksuin tapa markkinoida yrityksiä. Toki riippuen, millainen asiakassegmentti yrityksen tuotteella/ palvelulla on, voivat nämä entistä perinteisemmätkin keinot toimia.
Mitä se on ?
Digitaalisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia erilaisissa digitaalisissa kanavissa. Tällaisia kanavia voi olla sosiaalinen media, verkkosivut, sähköposti ja erilaiset hakukoneet. Esimerkiksi saatat illalla selata Googlesta erilaisia lomakohteita, ja seuraavana päivänä Instagramia selatessasi vastaan tulee mainontaa eri lomakohteista. Digitaalisella markkinoinnilla on helpompi tavoittaa haluamansa kohderyhmä, sillä eri selaimet keräävät tietojasi sinun tietämättä, ja näin yritysten mainoksia sinulle kiinnostavista asioista tulee etusivuillesi.
Markkinoinnin siirryttyä verkkoon, on se myös luonut paljon uusia työpaikkoja. Yritykset haluavat saada parannettuaan myyntejä ja pysyttyä kartalla siitä, millainen markkinointi toimii tänä päivänä. Tätä varten ihmiset, kuten itsekin, opiskelen markkinointia. Siihen kuuluu erilaisia strategioita ja sisällön luomista.
Millaista se on ?
Verkossa tapahtuva markkinointi perustuu usein miten visualisuuteen, jotta yrityksen mainos kiinnittäisi mahdollisimman monen lukijan huomion. Visualisuutta auttaa se, että verkossa voidaan hyödyntää paljon värejä ja videoita, jotka luovat enemmän kiinnostavuutta kuin vanhat tylsät mainokset sanomalehdissä, joissa lukee vain yrityksen nimi ja yhteistiedot.
Itselle toimivaa markkinointia on esiintynyt lähiaikoina sovelluksessa nimeltä TikTok. TikTokin ideana on luoda videoita, jotka ovat hauskoja. Yhä useampi yritys on alkanut käyttämään TikTokkia markkinoinnin keinonaan. Hyviä esimerkkejä olisi käyttäjät @ryanair ja @hrakauppias. Ryanair on lentoyhtiö, jonka markkinointi kiinnittää nuorenkin katsojan huomion. Heidän videonsa ovat TikTok trendien mukaisia, ja saavat miljoonia näyttökertoja videoihinsa. HraKauppias on suomalainen Malmilla sijaitsevan K-Citymarketin kauppias. Tilillään hän kuuntelee paljon asiakkaidensa kommentteja ja vastailee niihin aktiivisesti. Hän myös toteuttaa paljon toiveita, joita esitetään hänen TikTok tilillään, kuten irtokarkkialennuksia. HraKauppiaalla on 116 000 seuraajaa, joka on suomen TikTok seuraajien skaalassa suuri luku.
Tuleeko se kalliimmaksi ?
Digitaalinen markkinointi on myös mahdollistanut sen, ettei markkinointi olekaan niin kallista. Jos yritys haluaisi Hesarin kansilehteen mainoksen yrityksestään, maksaisi se varmasti useita tuhansia euroja. Kun taas Verkkomainonnan ansiosta mainonnan kustannukset ovat pienentyneet huomattavasti. Toki yrityksen palkatessa markkinoinnin pariin henkilöstä menee rahaa, mutta heidän luoma sisältö ei välttämättä olekaan mikään yrityksen rahasyöppö.
Lähteet:
Tykkään tekstisi rakenteesta, sillä alussa kerrot vähän taustaa digitaalisesta markkinoinnista, sitten esimerkkejä siitä ja lopuksi vielä hyötyjä. Tuot hyvin esille digitaalista markkinointia yleisesti mutta myös konkreettisia esimerkkejä, joista erityisesti pidän. Olisi ollut kiva vielä kuulla, että mitä haasteita tai riskejä digitaaliseen markkinointiin liittyy. Kokonaisuudessa kuitenkin todella mielenkiintoinen ja kattava blogiteksti.
VastaaPoista