Verkkokauppa ja -maksaminen

Näytä lähdekuva

Verkkokauppa ja -maksaminen


 

Digitalisaation kehittyessä yhä useampi asia siirtyy nettiin. Vanhemman kansan tuntemat kivijalkamyymälät vähenevät koko ajan, ja siirtävät myyntinsä verkkoon, luomalla oman verkkokaupan. Verkkokaupalla tarkoitetaan sitä, että voit ostaa yritysten omien sivujen kautta heidän tuotteitaan, ilman että sinun tarvitsee edes poistua kotoasi. Useimmiten sivut sisältävät kuvia tuotteista, kuvauksen niistä, sekä niiden hinnan. Vain muutamalla klikkauksella pystyt siirtämään haluamasi tuotteen ostoskoriisi, josta valitsen toimitusvaihtoehdot, jota sivu tarjoaa. Verkkokaupasta riippuen, vaihtoehtoja saattaa olla monia, esimerkiksi voit tilata tuotteen kotiisi toimitettuna, tai hakea vaikkapa pakettiautomaatista. Tämä mahdollistaa ostoksen tekemisen, ilman, että sinun tarvitsee olla kenenkään osapuolen kanssa kanssakäymisessä.


 Verkkomaksaminen 

Verkkokaupassa maksamiseenkin löytyy useita eri vaihtoehtoja. Monet tykkäävät vielä tilata ostoksensa laskulle, joka saapuu postiluukusta. kuitenkin vanhan paperisen laskun lisäksi pystyt maksamaan ostoksesi verkossa olevalla laskulla. Erilaiset yritykset, kuten itselle tuttu Klarna, antaa ostajalle mahdollisuuden 30 päivän laskulla maksamiseen. Tämä toiminto on nimeltään ”Maksa myöhemmin.” Toiminto toimii ikään kuin perinteisellä laskulla maksaminen, jossa löytyy eräpäivä. Tämä mahdollistaa sen, että voit tilata tuotteen itsellesi jo, vaikkei juuri sillä hetkellä olisikaan varaa siihen. 


Näytä lähdekuva

Laskun lisäksi verkossa voi maksaa omalla pankkikortilla. Pankkikortin syöttäminen eri nettisivuille voi olla riski, sillä epäluotettavalta sivulta tilatessa, voivat he käyttää syöttämiäsi kortintietoja haluamallaan tavalla, kuten jakaa niitä kolmannelle osapuolelle. Kaikista turvallisin maksutapa on mielestäni verkkopankin kautta. Tämä vaatii varman tunnistautumisen, tarkoittaen että tarvitset pankista saatua avainlukulistaa, taikka nykyaikaisempaa mobiilivarmennetta. Tällöin syöttäessäsi pankkitilisi tunnuksia maksuvaiheessa, pitää sinun varmentaa maksu edellä mainituilla tavoilla. Näin voidaan olla varmoja siitä, että ostaja on varmasti sinä itse, eikä antamiasi tietoja voida käyttää enää uudestaan. 


Jotakin huonoa? 

Verkkokauppojen lisääntymisessä löytyy myös huonojakin puolia. Vanhemman sukupolven on haastavaa pysyä muutoksessa mukana, jolloin he saattavat käyttää ainoastaan kivijalkamyymälöiden palveluita. Kuitenkin ne ovat koko ajan vähenemässä, sillä uudempi sukupolvi suosii enemmän verkkokauppaostoksia. Tällöin jäävät meidän vanhuksemme ilman kauppojaan. Mistä he enää kohta pystyvät vaatteitaan ostamaan?


Lähteet:

https://www.bing.com/images

https://www.bing.com/images

Kommentit

  1. Vaikka tiedän jo aiheesta, niin oli mielenkiintoinen teksti lukea. kuvat toivat tekstiin vähän väriä, josta tykkäsin. Hyvin paloiteltu kappaleiksi, joka teki siitä helpon lukea ja erityisesti pidin keveästä loppukommentista.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Digitaalinen markkinointi ja sisällöt

Verkkopalvelut ja SEO